

Od roku szkolnego 2025/2026 w polskich szkołach zadebiutuje nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia, które określa, jakie wymagania muszą spełnić nauczyciele, aby prowadzić te zajęcia. Nowe przepisy wskazują zarówno na specjalistyczne przygotowanie, jak i możliwość zaangażowania nauczycieli innych dziedzin.
Kto może uczyć edukacji zdrowotnej?
Zgodnie z projektem, nauczycielem edukacji zdrowotnej może zostać osoba, która:
MEN otwiera jednak drzwi także dla nauczycieli innych przedmiotów. Zajęcia będą mogli prowadzić:
Interdyscyplinarny charakter przedmiotu
Edukacja zdrowotna ma obejmować szeroki wachlarz tematów, takich jak zdrowie fizyczne, aktywność ruchowa, prawidłowe odżywianie, zdrowie psychiczne, relacje społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, ochrona środowiska, profilaktyka uzależnień oraz funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia. Taka różnorodność tematyczna uzasadnia włączenie nauczycieli z różnym przygotowaniem merytorycznym.
Praca zespołowa w nauczaniu
Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym w projekcie jest możliwość realizacji zajęć przez zespół nauczycieli. Dzięki temu szkoły będą mogły łączyć kompetencje specjalistów z różnych dziedzin, zapewniając uczniom kompleksowe podejście do omawianych zagadnień.
Wsparcie dla nauczycieli
Aby ułatwić przygotowanie do nowego przedmiotu, MEN zapowiada organizację bezpłatnych studiów podyplomowych z zakresu edukacji zdrowotnej, finansowanych z budżetu ministerstwa. Szczegółowe informacje o programie i kwalifikacjach nauczycieli innych przedmiotów można znaleźć w projektach rozporządzeń dostępnych na stronach rządowych.
Wprowadzenie edukacji zdrowotnej to krok w stronę budowania świadomości zdrowotnej wśród uczniów. Kluczowe będzie jednak odpowiednie przygotowanie kadry, by nowy przedmiot spełnił oczekiwania zarówno uczniów, jak i rodziców.