„Rzecz Samorządowa: Dane, które otwierają oczy. Informacje, które pobudzają do działania. Skuteczność, która przekracza oczekiwania.”

Od 1 września 2025 roku w polskich szkołach wprowadzone zostaną nowe regulacje dotyczące nauczania edukacji zdrowotnej, obejmującej wiedzę o życiu seksualnym człowieka, odpowiedzialnym rodzicielstwie oraz wartościach rodziny. Rozporządzenie Ministra Edukacji z 7 kwietnia 2025 roku precyzuje sposób realizacji tych treści w ramach podstawy programowej.

Edukacja zdrowotna w nowej odsłonie

Zgodnie z rozporządzeniem opublikowanym w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (poz. 467), zajęcia z edukacji zdrowotnej będą obowiązkowe w klasach IV-VIII szkół podstawowych (z wyjątkiem szkół dla dorosłych), w branżowych szkołach I stopnia oraz w klasach I-III liceów ogólnokształcących i techników. Celem programu jest wspieranie uczniów w rozwoju fizycznym, emocjonalnym, intelektualnym, duchowym i społecznym, z naciskiem na wartości prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.

Treści programowe obejmują zagadnienia związane z życiem seksualnym, świadomym rodzicielstwem, wartością życia w fazie prenatalnej oraz metodami świadomej prokreacji. Zajęcia mają wspierać wychowawczą rolę rodziny, budować relacje oparte na szacunku i tolerancji oraz wzmacniać profilaktykę zdrowia psychicznego i fizycznego dzieci i młodzieży.

Organizacja zajęć i elastyczność dla uczniów

Zajęcia edukacji zdrowotnej będą realizowane w wymiarze jednej godziny tygodniowo w klasach IV-VIII szkół podstawowych, z zakończeniem w klasie VIII do końca stycznia. W szkołach ponadpodstawowych przewidziano dwie godziny w okresie nauczania, rozłożone na wybrane klasy I-III. Grupy zajęciowe nie przekroczą 24 uczniów, a w przypadku tematów dotyczących zdrowia psychicznego, seksualnego czy dojrzewania możliwe będzie dzielenie na mniejsze zespoły.

Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują te treści w ramach dostosowanej podstawy programowej, bez odrębnych zajęć. W szkołach niepublicznych liczba godzin nie może być mniejsza niż w placówkach publicznych, z możliwością elastycznej organizacji.

Transparentność i prawo wyboru

Rozporządzenie kładzie nacisk na współpracę z rodzicami i uczniami. Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciele wraz z wychowawcami przeprowadzą spotkania informacyjne, prezentując cele programu, podręczniki i materiały dydaktyczne. Rodzice uczniów niepełnoletnich oraz pełnoletni uczniowie mogą zrezygnować z udziału w zajęciach, składając pisemne oświadczenie do 25 września danego roku szkolnego. Zajęcia nie będą podlegały ocenie i nie wpłyną na promocję do wyższej klasy ani ukończenie szkoły.

Współpraca z pielęgniarkami szkolnymi

Nowością jest wzmocnienie roli pielęgniarek środowiska nauczania i wychowania oraz higienistek szkolnych w realizacji edukacji zdrowotnej. Ich zadaniem będzie wspieranie działań profilaktycznych, uwzględniających indywidualne potrzeby zdrowotne uczniów i rozpoznane czynniki ryzyka.

Zmiana prawa i wejście w życie

Rozporządzenie uchyla poprzednie regulacje z 1999 roku, wprowadzając bardziej szczegółowe wytyczne dostosowane do współczesnych potrzeb edukacyjnych. Nowe przepisy wejdą w życie z dniem 1 września 2025 roku, dając szkołom czas na przygotowanie się do zmian.

Edukacja zdrowotna w szkołach staje się kluczowym elementem wspierającym rozwój młodych ludzi w duchu odpowiedzialności, szacunku i zdrowia. Nowe regulacje mają szansę przyczynić się do budowania świadomego i zdrowego społeczeństwa.

Podziel się swoją opinią

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *