17 października 2024 roku, na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie zadebiutowało 300 mln akcji Grupy Żabka o początkowej wartości (IPO) 6,45 mld zł. Debiut ten stał się jedną z największych transakcji na polskim rynku kapitałowym od wielu lat. Jak podkreślił Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu GPW, „Debiut tego globalnego lidera innowacji to otwarcie nowego rozdziału w historii warszawskiej giełdy i jedna z największych transakcji na polskim rynku kapitałowym od wielu lat”.
Żabka na GPW: Rekordowe IPO w 2024 roku
IPO Grupy Żabka to największa transakcja na warszawskiej giełdzie od czasu debiutu Allegro w 2020 roku. Co więcej, debiut Żabki stał się czwartą największą transakcją w historii GPW. Warto również zauważyć, że od kilku miesięcy żaden inny debiut w całej Europie nie uzyskał tak wysokiej wyceny i zainteresowania inwestorów.
Oferta Grupy Żabka obejmowała 300 mln akcji o wartości początkowej 6,45 mld zł oraz opcję dodatkowego przydziału 45 mln akcji. W przypadku pełnego wykonania tej opcji, wartość oferty zwiększy się do około 7,42 mld zł, a wartość całej spółki wyceniono na 21,5 mld zł.
Szczegóły oferty publicznej Żabki
Do inwestorów detalicznych trafiło 5% ostatecznej liczby akcji sprzedawanych (4,4% z uwzględnieniem dodatkowego przydziału). Redukcja w transzy dla inwestorów detalicznych wyniosła około 90%. To pokazuje ogromne zainteresowanie inwestorów indywidualnych ofertą Grupy Żabka.
Tomasz Bardziłowski, prezes zarządu GPW, podkreślił znaczenie tego debiutu, mówiąc: „Debiut Grupy Żabka jest dla nas przełomowym momentem. Na IPO Żabki zapisały się wielkie rzesze inwestorów indywidualnych, których potrzebujemy na GPW. Mam nadzieję, że coraz częściej będą oni korzystać z instrumentów giełdowych, inwestując w spółki notowane nad Wisłą.”
Żabka a europejski rynek kapitałowy
Prezes GPW zwrócił uwagę na fakt, że Żabka pierwotnie planowała swój debiut na giełdzie w Amsterdamie, jednak ostatecznie zdecydowała się na Warszawę. To znaczący sukces dla warszawskiej giełdy, która przyciągnęła globalnego lidera w sektorze sprzedaży detalicznej.
Plany rozwoju Grupy Żabka do 2028 roku
Żabka, największa sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience w Polsce, liczy obecnie ponad 10,5 tys. sklepów działających na zasadzie franczyzy. Grupa posiada również rozwiniętą infrastrukturę bezobsługowych sklepów autonomicznych – Żabka Nano. Do cyfrowej oferty Grupy należą takie marki jak Maczfit i platforma Dietly, a sprzedaż internetową realizuje za pośrednictwem marek Jush! i Delio.
„Wejście Grupy Żabka na giełdę jest podsumowaniem kilkuletniej strategii budowania Grupy Żabka, która jest największym ekosystemem convenience w Europie” – mówi Tomasz Suchański, prezes Grupy Żabka. Dodał również, że współpracują z ponad 9 tys. franczyzobiorców, którzy tworzą ponad 60 tys. miejsc pracy, a wspólnie generują 9 mld zł wartości dodanej w polskiej gospodarce. Codziennie otwieranych jest 11 tys. sklepów, które obsługują 3,6 mln Polaków.
Ekspansja w Polsce i Rumunii
Grupa Żabka nie tylko rozwija się w Polsce, ale niedawno rozpoczęła działalność na rynku rumuńskim, przejmując spółkę DRIM. W 2024 roku Żabka planuje otworzyć w Polsce około 1,1 tys. nowych sklepów, a potencjał rynku ocenia na 19,5 tys. sklepów w Polsce i 4 tys. w Rumunii. Grupa zakłada, że do 2028 roku sieć stacjonarna w Polsce wzrośnie do 14,5 tys. sklepów.
Strategia ESG i rozwój zrównoważony
Grupa Żabka intensywnie rozwija się, przywiązując szczególną wagę do aspektów środowiskowych i społecznych. „Zamierzamy bardzo mocno zwracać uwagę na aspekty środowiskowe i społeczne w ramach naszej polityki ESG, w której będziemy bardzo transparentni” – podkreśla Tomasz Suchański.
Grupa zakłada, że do 2028 roku podwoi poziom sprzedaży do klientów końcowych w stosunku do 2023 roku.
Źródło informacji: PAP