Wymiana tachografów na inteligentne tachografy drugiej generacji – kluczowa zmiana dla przewoźników międzynarodowych

Do końca 2024 roku wszystkie pojazdy wykorzystywane w międzynarodowych przewozach drogowych muszą być wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Jest to wymóg wynikający z przepisów Pakietu Mobilności, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa oraz ujednolicenie zasad transportu drogowego w całej Unii Europejskiej. Brak wymiany tachografów będzie skutkował nałożeniem wysokich kar: 10 000 zł dla firmy transportowej oraz 2 000 zł dla osoby zarządzającej transportem.

Dlaczego wymiana tachografów jest konieczna?

Nowe tachografy drugiej generacji wprowadzają wiele udogodnień, które ułatwiają pracę zarówno kierowcom, jak i służbom kontrolnym. Tachografy te automatycznie rejestrują przekroczenie granicy, co eliminuje konieczność ręcznego wprowadzania danych. Dodatkowo, urządzenia te mają rozszerzoną pamięć, która umożliwia przechowywanie danych do 56 dni wstecz, a także możliwość zdalnego pobierania informacji przez inspektorów bez konieczności zatrzymywania pojazdu.

Koszty wymiany tachografów

Koszt wymiany tachografu na nową generację wynosi obecnie około 4500 zł netto za urządzenie. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na te urządzenia i ograniczoną dostępnością, przewiduje się, że ceny mogą jeszcze wzrosnąć. Sama wymiana może potrwać kilka godzin, co oznacza, że odpowiednie planowanie tego procesu jest kluczowe, aby uniknąć przestojów i opóźnień w realizacji przewozów.

Harmonogram wdrażania nowych tachografów

  1. Od 21 sierpnia 2023 roku – obowiązek montażu tachografów drugiej generacji w nowych pojazdach o DMC powyżej 3,5 tony.
  2. Do 31 grudnia 2024 roku – wymiana starszych tachografów (analogowych i cyfrowych) w pojazdach zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 roku.
  3. Od 20 sierpnia 2025 roku – obowiązkowa wymiana tachografów pierwszej generacji na drugą generację w pojazdach zarejestrowanych po 15 czerwca 2019 roku.
  4. Od 1 lipca 2026 roku – obowiązek posiadania tachografów drugiej generacji obejmie również pojazdy typu bus o DMC od 2,5 do 3,5 tony wykorzystywane w międzynarodowym transporcie rzeczy.

Podsumowanie

Dla przewoźników działających na rynku międzynarodowym wymiana tachografów na inteligentne urządzenia drugiej generacji jest nieunikniona. Opóźnienie w spełnieniu tego obowiązku może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz problemami z kontynuowaniem działalności. Zaleca się, aby nie odkładać tego obowiązku na ostatnią chwilę i już teraz zaplanować wymianę sprzętu, aby uniknąć przestojów i problemów logistycznych.

Pamiętaj, aby odpowiednio wcześniej zadbać o wymianę tachografów w swoich pojazdach, co pozwoli na płynne dostosowanie się do nowych wymogów i uniknięcie problemów związanych z realizacją międzynarodowych przewozów drogowych.

Źródła informacji: Główny Inspektorat Transportu Drogowego

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *