Poznań wdraża spójną i kompleksową strategię nowej mobilności, której główną osią jest rozwój czystego transportu publicznego oraz budowa nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury rowerowej — powiedział Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. Miasto zainwestowało już 2 mld zł w budowę i modernizację linii tramwajowych, co stanowi fundament strategii „Mobilny Poznań”.
Mobilny Poznań: Strategia Zrównoważonego Rozwoju
Strategia „Mobilny Poznań”, przyjęta trzy lata temu, definiuje działania miasta na rzecz zrównoważonej mobilności. Zwiększenie udziału transportu publicznego w codziennych podróżach mieszkańców to kluczowy element tej strategii. Miasto stawia także na rozwój infrastruktury rowerowej, co potwierdza program rowerowy, który był jednym z tematów omawianych na tegorocznym Kongresie Nowej Mobilności.
Infrastruktura Rowerowa: Sukces i Ambicje
Mariusz Wiśniewski podkreśla, że Poznań w ostatnich latach zrealizował pokaźną sieć infrastruktury rowerowej, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem mieszkańców. Aż 10% Poznaniaków wybiera rower jako główny środek transportu, co stanowi najlepszy wynik w Polsce i jeden z lepszych w Europie. „Nie zamierzamy na tym poprzestać” — podkreśla Wiśniewski, dodając, że inwestycje w infrastrukturę rowerową będą kontynuowane.
Standardy Rowerowe i Budżet Inwestycyjny
W 2017 roku miasto przyjęło program rowerowy, który określił spójną sieć dróg rowerowych dla codziennych podróży oraz wprowadził techniczne standardy, dzięki którym ścieżki są nowoczesne i bezpieczne. „Mamy jeszcze miejsca, gdzie infrastruktura wymaga uzupełnienia, ale działamy, aby te luki wypełnić” — wyjaśnił wiceprezydent.
Transport Publiczny: Zrównoważone Inwestycje
Transport publiczny pozostaje kluczowym elementem nowoczesnej mobilności w Poznaniu. Miasto intensywnie rozwija sieć linii tramwajowych, inwestując 2 mld zł w nowe połączenia i modernizację istniejących linii. Poznań wspólnie z marszałkiem województwa i lokalnymi samorządami rozwija również kolej metropolitalną, co ułatwia dojazdy mieszkańcom aglomeracji. Rozwój parkingów P+R wokół stacji kolejowych to kolejny ważny element tej strategii.
Kolej Obwodowa: Plan na Przyszłość
Wspólnie z PKP Intercity oraz marszałkiem województwa, miasto planuje budowę pasażerskiej kolei obwodowej. Dzięki modernizacji obwodnicy towarowej Poznania, którą realizuje PKP TLK, do 2028 roku Poznań uzyska dodatkowe połączenia szynowe, co ułatwi komunikację między osiedlami, które obecnie nie mają dostępu do linii tramwajowych.
Elektromobilność: Autobusy Elektryczne i Wodorowe
Poznań mocno stawia na elektromobilność, inwestując w elektryczne autobusy, a także autobusy napędzane wodorem. Miasto rozwija również system hulajnóg i rowerów miejskich, budując parkingi umożliwiające przesiadki na transport publiczny. Dodatkowo w Poznaniu funkcjonuje już ponad 200 punktów ładowania samochodów elektrycznych, a liczba ta ma wzrosnąć zgodnie ze strategią „Mobilny Poznań”.
Poznań to przykład miasta, które dynamicznie wprowadza nowoczesne rozwiązania z zakresu mobilności, dbając o zrównoważony rozwój i wygodę mieszkańców.
Źródło informacji: PAP MediaRoom