Siedem wniosków z Kongresu Nowej Mobilności 2024

Kongres Nowej Mobilności 2024, największa konferencja branży nowej mobilności w Europie Środkowo-Wschodniej, zgromadził ekspertów z całego świata, aby omówić kluczowe wyzwania i trendy w zeroemisyjnym transporcie. Wnioski? Europa musi przyspieszyć w rozwoju elektromobilności, Polska potrzebuje strategii przemysłowej, a innowacje w transporcie ciężkim i miejskim nabierają tempa. Dowiedz się, co czeka nas w przyszłości nowej mobilności!

Kongres Nowej Mobilności 2024 (KNM 2024), największa konferencja branży nowej mobilności w Europie Środkowo-Wschodniej, zakończył się sukcesem. Przez trzy dni, od 24 do 26 września, Łódź gościła ponad 4 tys. uczestników, 400 prelegentów z całego świata oraz 150 partnerów i wystawców. Oto najważniejsze wnioski z tegorocznej edycji.

1. Europa musi przyspieszyć w wyścigu o prymat w sektorze nowej mobilności

Podczas kongresu podkreślono, że sama regulacja dotycząca zeroemisyjności pojazdów to za mało. Potrzebna jest rozbudowa infrastruktury ładowania oraz dostępność tańszych samochodów elektrycznych. Europejski rynek musi dostosować się do rosnącej konkurencji ze strony Chin i USA.

2. Polska potrzebuje strategii przemysłowej w obszarze technologii zeroemisyjnych

Polska, z silną pozycją w branży motoryzacyjnej, musi wdrożyć kompleksową strategię wspierającą transformację zeroemisyjną. Bez odpowiedniego wsparcia, polski przemysł motoryzacyjny może utracić konkurencyjność na rynku europejskim.

3. Rynek elektromobilności w UE: tymczasowy przestój

Chociaż tempo wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych w UE osłabło, eksperci przewidują, że jest to zjawisko przejściowe. Rynek ma wrócić na ścieżkę wzrostu po 2025 roku, zwłaszcza po wprowadzeniu kolejnych regulacji emisji i wznowieniu wsparcia w programach takich jak „Mój Elektryk”.

4. Badania i edukacja kluczowe dla wzrostu konkurencyjności

Inwestowanie w badania, rozwój technologii oraz nowoczesne centra edukacyjne ma być podstawą wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Polska musi odejść od roli „montowni Europy” i stać się krajem innowacji.

5. Zeroemisyjny transport ciężki staje się rzeczywistością

Na kongresie przedstawiono nowoczesne rozwiązania dla transportu ciężkiego, w tym elektryczne ciężarówki i infrastrukturę ładowania. Rozwój sektora eHDV w Europie będzie kluczowy dla osiągnięcia celów unijnej polityki klimatycznej.

6. Problemy z przyłączeniem stacji ładowania

Uczestnicy kongresu podkreślali potrzebę usprawnienia procedur przyłączeniowych stacji ładowania do sieci elektroenergetycznej. Bez szybkiej zmiany w tej kwestii, Polska nie zrealizuje unijnych wymagań związanych z rozwojem elektromobilności.

7. Nowa mobilność dla wszystkich w miastach

Rozwój nowej mobilności miejskiej musi uwzględniać potrzeby wszystkich mieszkańców, w tym elektryfikację transportu publicznego, ograniczenie ruchu samochodowego i promowanie rowerów oraz urządzeń transportu osobistego.

KNM 2024 był nie tylko platformą wymiany myśli, ale również miejscem prezentacji nowoczesnych rozwiązań. Kolejna edycja kongresu odbędzie się w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w 2025 roku.

Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *