Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło zatwierdzenie list zadań samorządowych, które otrzymają wsparcie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD) na 2025 rok. Prezes Rady Ministrów zatwierdził dofinansowanie na budowę, przebudowę i remont lokalnych dróg w całej Polsce. Łączna kwota wsparcia wyniesie 2,7 miliarda złotych. Dofinansowanie dotyczy zarówno dróg powiatowych, jak i gminnych.
Kluczowe informacje o wsparciu z RFRD w 2025 roku
Na zadania związane z infrastrukturą drogową przeznaczone zostały środki w wysokości:
- 1,2 miliarda zł na inwestycje w drogi powiatowe,
- 1,5 miliarda zł na inwestycje w drogi gminne.
Środki z RFRD pozwolą na realizację 1 520 inwestycji drogowych, w tym budowę, przebudowę i remont 2,1 tys. km dróg (1 050 km dróg powiatowych i 1 050 km dróg gminnych).
Wsparcie dla terenów popowodziowych
Zgodnie z decyzją Prezesa Rady Ministrów, zadania położone na terenach popowodziowych otrzymały zwiększone dofinansowanie. W gminach objętych klęską żywiołową z powodu wrześniowych powodzi, wsparcie wynosi aż 100% wartości zadania.
Jakie cele realizuje RFRD?
Celem wsparcia z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg jest poprawa:
- bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- parametrów technicznych lokalnej sieci drogowej,
- zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego w polskich gminach i powiatach.
Wysokość dofinansowania zależna od dochodów samorządu
Warto zauważyć, że wysokość dofinansowania jest uzależniona od dochodów samorządu terytorialnego: im niższy dochód, tym większa kwota wsparcia. Maksymalna kwota dofinansowania może wynieść aż 80% wartości zadania.
RFRD: Obszary wsparcia
Fundusz obejmuje szeroki wachlarz zadań:
- Budowa, przebudowa i remont dróg powiatowych i gminnych,
- Inwestycje w mosty w ciągach dróg lokalnych i wojewódzkich,
- Projekty mające na celu poprawę bezpieczeństwa pieszych na przejściach dla pieszych.
Rozdział funduszy na województwa
W 2025 roku fundusze zostały rozdzielone pomiędzy województwa. Poniżej przedstawiamy przykłady wsparcia:
Dolnośląskie – 192 mln zł
- 81 mln zł na zadania powiatowe,
- 111 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 63 zadania (22 powiatowe i 41 gminne), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 100 kilometrów dróg (66 km powiatowych i 34 km gminnych).
Kujawsko-pomorskie – 152 mln zł
- 41 mln zł na zadania powiatowe,
- 111 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 102 zadania (17 powiatowych i 85 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 145 kilometrów dróg (58 km powiatowych i 87 km gminnych).
Lubelskie – 258 mln zł
- 129 mln zł na zadania powiatowe,
- 129 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 125 zadań (26 powiatowych i 99 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 183 kilometrów dróg (93 km powiatowych i 90 km gminnych).
Lubuskie – 85 mln zł
- 42 mln zł na zadania powiatowe,
- 43 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 64 zadania (17 powiatowych i 47 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 64 kilometrów dróg (33 km powiatowych i 31 km gminnych).
Łódzkie – 143 mln zł
- 64 mln zł na zadania powiatowe,
- 79 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 146 zadań (51 powiatowych i 95 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 223 kilometrów dróg (118 km powiatowych i 105 km gminnych).
Małopolskie – 180 mln zł
- 72 mln zł na zadania powiatowe,
- 108 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 201 zadań (41 powiatowych i 160 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 191 kilometrów dróg (76 km powiatowych i 115 km gminnych).
Mazowieckie – 301 mln zł
- 139 mln zł na zadania powiatowe,
- 162 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 103 zadania (26 powiatowych i 77 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 137 kilometrów dróg (58 km powiatowych i 79 km gminnych).
Opolskie – 85 mln zł
- 30 mln zł na zadania powiatowe,
- 55 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 41 zadań (11 powiatowych i 30 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 32 kilometrów dróg (17 km powiatowych i 15 km gminnych).
Podkarpackie – 166 mln zł
- 75 mln zł na zadania powiatowe,
- 91 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 64 zadania (25 powiatowych i 39 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 106 kilometrów dróg (62 km powiatowych i 44 km gminnych).
Podlaskie – 202 mln zł
- 114 mln zł na zadania powiatowe,
- 88 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 156 zadań (58 powiatowych i 98 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 269 kilometrów dróg (156 km powiatowych i 113 km gminnych).
Pomorskie – 116 mln zł
- 35 mln zł na zadania powiatowe,
- 81 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 66 zadań (19 powiatowych i 27 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 128 kilometrów dróg (49 km powiatowych i 79 km gminnych).
Śląskie – 177 mln zł
- 89 mln zł na zadania powiatowe,
- 88 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 84 zadania (27 powiatowych i 57 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont prawie 105 kilometrów dróg (44 km powiatowych i 61 km gminnych).
Świętokrzyskie – 142 mln zł
- 57 mln zł na zadania powiatowe,
- 85 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 74 zadania (21 powiatowych i 53 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 64 kilometrów dróg (33 km powiatowych i 31 km gminnych).
Warmińsko-mazurskie – 166 mln zł
- 83 mln zł na zadania powiatowe,
- 83 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyska 120 zadań (47 powiatowych i 73 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 173 kilometrów dróg (85 km powiatowych i 88 km gminnych).
Wielkopolskie – 232 mln zł
- 116 mln zł na zadania powiatowe,
- 116 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 73 zadania (34 powiatowe i 39 gminne), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 135 kilometrów dróg (87 km powiatowych i 48 km gminnych).
Zachodniopomorskie – 101 mln zł
- 35 mln zł na zadania powiatowe,
- 66 mln zł na zadania gminne.
Wsparcie uzyskają 38 zadań (11 powiatowych i 27 gminnych), co pozwoli na budowę, przebudowę lub remont 55 kilometrów dróg (20 km powiatowych i 35 km gminnych).
Podsumowanie
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg na 2025 rok to istotna inwestycja w rozwój infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie w obszarach popowodziowych. Dzięki zwiększonemu wsparciu, możliwe będzie nie tylko poprawienie bezpieczeństwa na drogach, ale także eliminowanie wykluczenia komunikacyjnego, co wpłynie na jakość życia mieszkańców wielu gmin i powiatów.