Wprowadzenie
Przewlekłość postępowań administracyjnych to problem, który od lat budzi zainteresowanie zarówno organów kontrolnych, jak i opinii publicznej. W dobie rosnącej liczby obowiązków nałożonych na jednostki samorządu terytorialnego, coraz częściej pojawiają się pytania o granice odpowiedzialności administracyjnej i karnej funkcjonariuszy publicznych. Raport pokontrolny Najwyższej Izby Kontroli (NIK) nr LKI.410.007.04.2023, dotyczący działalności Starostwa Powiatowego w Sandomierzu, stanowi doskonały punkt wyjścia do analizy tego zjawiska. W niniejszym artykule przyjrzymy się ustaleniom NIK, kontekstowi prawnemu oraz wnioskom, które mogą być istotne dla innych jednostek samorządu terytorialnego w Polsce.
Tło sprawy: ustalenia raportu NIK
Raport NIK koncentruje się na realizacji przez Starostwo Powiatowe w Sandomierzu zadań związanych z nieodpłatnym nabywaniem przez Skarb Państwa majątku podmiotów nieprzerejestrowanych, tj. takich, które nie złożyły wniosku o wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) do 31 grudnia 2015 r. i zostały uznane za wykreślone z dniem 1 stycznia 2016 r. (art. 9 ust. 2a ustawy wprowadzającej KRS). Kontrola objęła okres od 1 stycznia 2016 r. do dnia zakończenia kontroli w 2023 r.
Kluczowe ustalenia NIK obejmują:
NIK negatywnie oceniła działalność Starostwa, wskazując na brak procedur wewnętrznych, niedostateczny nadzór oraz nierzetelność w realizacji obowiązków.
Przewlekłość postępowań – analiza
Przewlekłość postępowania administracyjnego jest naruszeniem zasad określonych w Kpa, w szczególności:
W orzecznictwie sądowym wielokrotnie podkreślano, że przewlekłość postępowania może być podstawą do odpowiedzialności administracyjnej, a w skrajnych przypadkach – karnej. Przykładowo:
W doktrynie prawniczej (np. J. Giezek, „Kodeks karny. Komentarz”, 2021) podkreśla się, że odpowiedzialność karna za niedopełnienie obowiązków (art. 231 § 1 KK) wymaga wykazania, że funkcjonariusz publiczny działał na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, co może obejmować zarówno celowe działanie, jak i rażące niedbalstwo.
W przypadku Starostwa Sandomierskiego, NIK wskazała, że przewlekłość postępowań była wynikiem m.in. braków kadrowych, zmian organizacyjnych oraz braku procedur wewnętrznych (str. 14 raportu). Jednak brak zawiadomienia stron o zwłoce (art. 36 Kpa) oraz brak działań naprawczych mogą być interpretowane jako rażące niedbalstwo, co otwiera drogę do odpowiedzialności karnej.
Przyczyny przewlekłości – szerszy kontekst
Przewlekłość postępowań administracyjnych w Starostwie Sandomierskim nie jest odosobnionym przypadkiem. Jak wskazują dane NIK z innych kontroli (np. raport NIK z 2024 r. dotyczący obsługi cudzoziemców w urzędach), przewlekłość jest często wynikiem:
W przypadku Sandomierza, Starosta wskazał na brak orzecznictwa i doktryny jako jedną z przyczyn opóźnień (str. 14). Jednak NIK podkreśliła, że brak regulacji powinien skłonić organ do opracowania własnych procedur wewnętrznych, co nie zostało zrobione.
Wnioski dla samorządów
Przypadek Starostwa Sandomierskiego pokazuje, jak ważne jest:
Podsumowanie
Przewlekłość postępowań administracyjnych to problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji – zarówno dla obywateli, jak i funkcjonariuszy publicznych. Raport NIK dotyczący Starostwa Sandomierskiego pokazuje, że nawet obiektywne trudności, takie jak braki kadrowe, nie zwalniają organu z odpowiedzialności za terminowe załatwianie spraw. W dobie rosnącej liczby obowiązków administracyjnych, samorządy muszą priorytetowo traktować organizację pracy i nadzór nad realizacją zadań. Tylko w ten sposób można uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości.