Don't miss our holiday offer - up to 50% OFF!

Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał rozporządzenie z dnia 25 września 2025 r. zmieniające dotychczasowe przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg publicznych. Dokument opublikowany w Dzienniku Ustaw pod poz. 1352 wprowadza szereg zmian, które zaczną obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia – czyli pod koniec października 2025 roku.
Celem nowelizacji jest podniesienie standardów projektowania i budowy dróg publicznych, dostosowanie ich do wymogów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz rosnących wyzwań związanych ze zmianami klimatu.
Najważniejsza nowość wprowadzona rozporządzeniem to obowiązek analizowania ryzyk klimatycznych już na etapie projektowania dróg. W § 9 dodano ustęp 1a, który nakazuje uwzględnianie w projektach skutków:
Nowy obowiązek ma na celu tworzenie odpornych na zmiany klimatu rozwiązań infrastrukturalnych, które zabezpieczą drogi i ich użytkowników przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych.
Rozporządzenie wprowadza również szereg zmian definicyjnych i porządkujących.
Wśród najważniejszych modyfikacji znalazły się:
Zmiany te mają usprawnić proces projektowy i ujednolicić interpretację przepisów wśród projektantów, inwestorów i administracji drogowej.
W § 13 określono nowe wartości prędkości projektowych dla dróg klasy GP (główna ruchu przyspieszonego):
Zmieniono również przepisy dotyczące jezdni dodatkowych, które mogą być projektowane na drogach klasy A, S, GP, G i Z, pod warunkiem spełnienia parametrów technicznych dla dróg niższej klasy (D, L lub Z).
Rozporządzenie wprowadza szereg zmian mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu:
To rozwiązania zgodne z kierunkiem europejskiej polityki zrównoważonej mobilności i projektowania ulic „dla ludzi”.
W części dotyczącej bezpieczeństwa technicznego i przeciwpożarowego doprecyzowano m.in.:
Zmiany te mają zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz ułatwić służbom ratowniczym szybkie działanie w sytuacjach kryzysowych.
Większość nowych przepisów zacznie obowiązywać po 14 dniach od ogłoszenia rozporządzenia, natomiast przepisy dotyczące obowiązku analizy ryzyk klimatycznych – po 12 miesiącach.
W przypadku inwestycji, dla których złożono już wniosek o pozwolenie na budowę lub które znajdują się w toku, dopuszcza się stosowanie dotychczasowych przepisów w niektórych obszarach. Dzięki temu nowe prawo nie spowolni realizacji rozpoczętych już projektów.
Nowelizacja rozporządzenia stanowi kolejny krok w dostosowywaniu polskiej infrastruktury drogowej do standardów Unii Europejskiej. Uwzględnienie czynników klimatycznych oraz nowych zasad bezpieczeństwa ma kluczowe znaczenie dla przyszłości zrównoważonego transportu i planowania przestrzennego.
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 września 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. 2025 poz. 1352).
Autor: Redakcja RzeczSamorządowa.pl