„Rzecz Samorządowa: Dane, które otwierają oczy. Informacje, które pobudzają do działania. Skuteczność, która przekracza oczekiwania.”

Od roku szkolnego 2025/2026 w polskich szkołach zadebiutuje nowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało projekt rozporządzenia, które określa, jakie wymagania muszą spełnić nauczyciele, aby prowadzić te zajęcia. Nowe przepisy wskazują zarówno na specjalistyczne przygotowanie, jak i możliwość zaangażowania nauczycieli innych dziedzin.

Kto może uczyć edukacji zdrowotnej?

Zgodnie z projektem, nauczycielem edukacji zdrowotnej może zostać osoba, która:

  • Ukończyła studia magisterskie na kierunku edukacja zdrowotna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, lub
  • Ukończyła inne studia magisterskie, ma przygotowanie pedagogiczne i dodatkowo ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej.

MEN otwiera jednak drzwi także dla nauczycieli innych przedmiotów. Zajęcia będą mogli prowadzić:

  • Nauczyciele biologii, przyrody, wychowania fizycznego, wychowania do życia w rodzinie lub psycholodzy szkolni,
  • Osoby z wykształceniem medycznym, np. lekarze, pielęgniarki, fizjoterapeuci, farmaceuci, ratownicy medyczni, diagności laboratoryjni, położne, a także absolwenci zdrowia publicznego – pod warunkiem posiadania przygotowania pedagogicznego.

Interdyscyplinarny charakter przedmiotu

Edukacja zdrowotna ma obejmować szeroki wachlarz tematów, takich jak zdrowie fizyczne, aktywność ruchowa, prawidłowe odżywianie, zdrowie psychiczne, relacje społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, ochrona środowiska, profilaktyka uzależnień oraz funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia. Taka różnorodność tematyczna uzasadnia włączenie nauczycieli z różnym przygotowaniem merytorycznym.

Praca zespołowa w nauczaniu

Ciekawym rozwiązaniem zaproponowanym w projekcie jest możliwość realizacji zajęć przez zespół nauczycieli. Dzięki temu szkoły będą mogły łączyć kompetencje specjalistów z różnych dziedzin, zapewniając uczniom kompleksowe podejście do omawianych zagadnień.

Wsparcie dla nauczycieli

Aby ułatwić przygotowanie do nowego przedmiotu, MEN zapowiada organizację bezpłatnych studiów podyplomowych z zakresu edukacji zdrowotnej, finansowanych z budżetu ministerstwa. Szczegółowe informacje o programie i kwalifikacjach nauczycieli innych przedmiotów można znaleźć w projektach rozporządzeń dostępnych na stronach rządowych.

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej to krok w stronę budowania świadomości zdrowotnej wśród uczniów. Kluczowe będzie jednak odpowiednie przygotowanie kadry, by nowy przedmiot spełnił oczekiwania zarówno uczniów, jak i rodziców.

Podziel się swoją opinią

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *