Kilka tysięcy osób będzie pracować podczas sezonu zimowego przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych, za które odpowiada GDDKiA. Do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli.
Gotowość zimowa w trzech stopniach
- I stopień gotowości – mobilizacja na poziomie 20% na terenie całego kraju.
- II stopień gotowości – mobilizacja na poziomie 50%, osiągnięcie do 1 listopada.
- III stopień gotowości – pełna mobilizacja 100%, osiągnięcie do 30 listopada.
Sieć dróg krajowych w utrzymaniu GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za utrzymanie blisko 18 300 km dróg krajowych, a wraz z dodatkowymi jezdniami serwisowymi – ponad 21 000 km. Zimowe utrzymanie dróg (ZUD), czyli odśnieżanie i zwalczanie śliskości, prowadzone jest 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Prace te realizują wyłonieni w przetargach wykonawcy.
Zużycie materiałów w sezonie zimowym 2024/2025
Na podstawie średniego zużycia soli z ostatnich 10 lat, GDDKiA przewiduje zużycie w nadchodzącym sezonie:
- 381 tys. ton soli drogowej
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia
- 25 tys. ton materiałów uszorstniających
Standardy utrzymania dróg krajowych
W sezonie zimowym 2024/2025 sieć dróg krajowych będzie utrzymywana w czterech standardach:
- Standard I: 5,5 tys. km. Jezdnia odśnieżona na całej szerokości, bez warstwy zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śnieg luźny może zalegać do 4 godz.
- Standard II: 11,2 tys. km. Jezdnia odśnieżona na całej szerokości, możliwe występowanie warstwy zjeżdżonego śniegu do 6 godz.
- Standard III: 1,6 tys. km. Jezdnia odśnieżona na całej szerokości, śliskość zimowa usunięta w miejscach szczególnie niebezpiecznych.
- Standard V: 2,9 tys. km. Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp, co najmniej jeden pas ruchu z mijankami.
Szczegóły dotyczące standardów opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Kto odpowiada za utrzymanie dróg krajowych w miastach?
GDDKiA nie odpowiada za drogi krajowe przebiegające przez 66 miast na prawach powiatu. Za te drogi odpowiadają prezydenci miast. Wyjątkiem są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy (A1, A2, A4).
Informacje o warunkach drogowych
GDDKiA prowadzi Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom oraz mediom. Aktualne informacje o warunkach drogowych dostępne są:
- Na stronie: drogi.gddkia.gov.pl
- Pod numerem telefonu: 19 111
Dzięki prognozom pogody, GDDKiA podejmuje także działania prewencyjne, np. posypywanie dróg solą przed opadami śniegu.
Kierowco – przepuść pług!
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Prędkość tych pojazdów wynosi zwykle 40-50 km/h, a ich praca gwarantuje bezpieczniejsze i bardziej płynne poruszanie się po drogach. GDDKiA apeluje do kierowców o przepuszczanie pługów i innych pojazdów odśnieżających. Utrudnianie ich pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie lub zajeżdżanie drogi, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.
Źródło informacji: GDDKiA
FAQ:
- Jakie są standardy zimowego utrzymania dróg w Polsce? Standardy zimowego utrzymania dróg w Polsce różnią się w zależności od ich znaczenia komunikacyjnego. Wyróżnia się m.in. standard I (najwyższy), w którym drogi są odśnieżane na całej szerokości bez warstwy zajeżdżonego śniegu.
- Kto odpowiada za utrzymanie dróg krajowych w miastach? Za drogi krajowe przebiegające przez miasta na prawach powiatu odpowiadają prezydenci miast. Wyjątkiem są autostrady płatne, które zarządzane są przez koncesjonariuszy.
- Jakie działania prewencyjne podejmuje GDDKiA przed opadami śniegu? GDDKiA korzysta z prognoz pogody i często przed opadami posypuje drogi solą, aby zapobiec tworzeniu się warstw śniegu i lodu.
Śledź aktualne informacje o warunkach na drogach krajowych na stronie drogi.gddkia.gov.pl i zachowaj ostrożność podczas zimowej jazdy!