GDDKiA ogłasza przetarg na budowę drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce

GDDKiA ogłasza przetarg na budowę drogi krajowej do pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej prowadzącej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, zlokalizowanej w gminie Choczewo. Nowa droga, łącząca elektrownię z trasą S6, ma poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego i zmniejszyć negatywny wpływ transportu na otoczenie. Inwestycja obejmuje także modernizację infrastruktury dla pieszych i rowerzystów oraz elementy ochrony środowiska. Szczegóły dotyczące postępowań przetargowych dostępne są na platformie zamówień publicznych GDDKiA.

Warszawa, 7 sierpnia 2024 r. – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi krajowej prowadzącej do pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino”, zlokalizowanej w gminie Choczewo. Nowa droga będzie łączyć elektrownię z aktualnie budowaną trasą S6.

Nowa droga do elektrowni jądrowej

Ogłoszony przetarg dotyczy zaprojektowania i budowy jednojezdniowej drogi o przekroju 1×2 w klasie GP (główna ruchu przyspieszonego). Inwestycja została podzielona na dwa odcinki: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (około 11 km) oraz od drogi wojewódzkiej nr 213 do węzła Łęczyce na trasie S6 (około 15 km). W ramach trwającej budowy trasy S6 na odcinku Leśnice – Bożepole Wielkie powstanie również łącznik między drogą powiatową w Kaczkowie a drogą ekspresową S6, który połączy nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Zakres inwestycji

W ramach projektu zostanie zbudowana lub zmodernizowana infrastruktura dla pieszych i rowerzystów, a także zainstalowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przewiduje się również budowę kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego oraz elementów ochrony środowiska, takich jak przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym i ekrany przeciwolśnieniowe.

Nowa droga krajowa poprawi bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zredukuje negatywny wpływ transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności poprzez obniżenie poziomu hałasu, drgań i zanieczyszczeń emitowanych przez transport. Nawierzchnia drogi zostanie przystosowana do ruchu pojazdów o nacisku na oś 11,5 tony.

Strategiczne połączenie

Nowa trasa zapewni bezpośrednie połączenie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej z drogą ekspresową S6, co zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych i skróci czas podróży między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo.

Inwestycja została uwzględniona w uchwale Rady Ministrów dotyczącej ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program wspierania inwestycji infrastrukturalnych w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej, w tym elektrowni jądrowej, w województwie pomorskim”.

Harmonogram realizacji

Szczegóły dotyczące postępowań dostępne są na platformie zamówień publicznych GDDKiA. Dla odcinka od Lubiatowa do DW213, wykonawca będzie miał 21 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Planowane podpisanie umowy nastąpi w I kwartale 2025 r., a zakończenie budowy przewiduje się na III kwartał 2028 r.

Dla odcinka od drogi wojewódzkiej nr 213 do S6, wykonawca będzie miał 27 miesięcy na realizację prac (z wyłączeniem okresu zimowego od 16 grudnia do 15 marca). Planowane podpisanie umowy nastąpi w I kwartale 2025 r., a zakończenie budowy przewiduje się na II kwartał 2029 r.

Więcej informacji na stronie projektu: www.lubiatowo-S6.pl.

Źródło informacji: GDDKiA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *