Miasto Częstochowa stawia na rozwój infrastruktury transportowej, planując budowę czterech nowoczesnych centrów przesiadkowych. Inwestycja poprawi jakość podróżowania, ułatwi przesiadki oraz zwiększy komfort mieszkańców i turystów. Realizacja projektu, podzielonego na cztery kluczowe części, ma zakończyć się do 2027 roku i jest częścią działań na rzecz zrównoważonej mobilności miejskiej.
Nowe węzły przesiadkowe w Częstochowie – co planuje miasto?
Częstochowa ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę czterech węzłów przesiadkowych, które zrewolucjonizują komunikację miejską. Celem jest zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, rowerów i pieszych ciągów komunikacyjnych. Oto szczegóły każdej inwestycji:
1. Węzeł przesiadkowy Fieldorfa-Nila/Gombrowicza
W tej lokalizacji powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy z peronami, miejscami postojowymi, budynkiem socjalnym i udogodnieniami dla rowerzystów. Projekt obejmuje także przebudowę ścieżki rowerowej oraz ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Promenady Niemena.
Wykonawcy zgłoszeni do realizacji:
- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. (Mińsk Mazowiecki),
- Fargo Invest sp. z o.o. (Częstochowa),
- Tel-Bruk Radosław Telenga (Częstochowa),
- P.U.H. „DOMAX” Arkadiusz Mika (Boronów).
2. Węzeł przesiadkowy Plac Rady Europy
To miejsce zyska funkcjonalny węzeł komunikacyjny oraz estetyczny plac miejski z małą architekturą. Dodatkowym atutem będzie tablica informacyjna z danymi o połączeniach kolejowych i lotniczych.
Zainteresowane firmy:
- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. (Mińsk Mazowiecki),
- P.H.U „KLON” s.c. (Częstochowa),
- F.U.H „DZIEDZICKI” (Konopiska),
- Staga sp. z o.o. (Częstochowa),
- Tel-Bruk Radosław Telenga (Częstochowa),
- P.U.H. „DOMAX” Arkadiusz Mika (Boronów).
3. Węzeł przesiadkowy ul. Przyjemna – ul. Gościnna
Projekt zakłada budowę nowych peronów, budynku socjalnego oraz miejsc parkingowych dla samochodów i rowerów, co usprawni ruch w tej części miasta.
Firmy chętne do realizacji:
- Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. (Mińsk Mazowiecki),
- Fargo Invest sp. z o.o. (Częstochowa),
- F.U.H. „DZIEDZICKI” (Konopiska),
- F.H.U. Dertrans Mariusz Derda (Konopiska),
- Staga sp. z o.o. (Częstochowa),
- Tel-Bruk Radosław Telenga (Częstochowa),
- P.U.H. „DOMAX” Arkadiusz Mika (Boronów).
4. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP)
Część przetargu dotyczy instalacji nowoczesnych tablic informacyjnych na przystankach. Wyświetlą one aktualne dane o kursach komunikacji miejskiej, zwiększając wygodę pasażerów.
Zgłoszeni wykonawcy:
- Dysten sp. z o.o. (Zabrze),
- F.U.H. „DZIEDZICKI” (Konopiska),
- MPTECHNOLOGY sp. z o.o. (Słupsk).
Dlaczego inwestycja w centra przesiadkowe jest ważna?
Nowe węzły przesiadkowe w Częstochowie ułatwią przemieszczanie się po mieście, integrując różne środki transportu – autobusy, rowery miejskie i komunikację pieszą. Dzięki nim mieszkańcy zyskają wygodniejsze warunki do przesiadek, co może przyczynić się do zmniejszenia ruchu samochodowego i poprawy jakości powietrza. Termin realizacji inwestycji to wrzesień 2027 roku. Obecnie wykonawcy przygotowują wymaganą dokumentację.
Gdzie найти szczegółowe informacje o przetargu?
Szczegóły dotyczące przetargu na budowę centrów przesiadkowych w Częstochowie dostępne są na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Częstochowa.
Źródło: UM Częstochowa