„Rzecz Samorządowa: Dane, które otwierają oczy. Informacje, które pobudzają do działania. Skuteczność, która przekracza oczekiwania.”

Częstochowa: Inwestycja w centra przesiadkowe dla komfortu i mobilności

Miasto Częstochowa stawia na rozwój infrastruktury transportowej, planując budowę czterech nowoczesnych centrów przesiadkowych. Inwestycja poprawi jakość podróżowania, ułatwi przesiadki oraz zwiększy komfort mieszkańców i turystów. Realizacja projektu, podzielonego na cztery kluczowe części, ma zakończyć się do 2027 roku i jest częścią działań na rzecz zrównoważonej mobilności miejskiej.

Nowe węzły przesiadkowe w Częstochowie – co planuje miasto?

Częstochowa ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę czterech węzłów przesiadkowych, które zrewolucjonizują komunikację miejską. Celem jest zachęcenie mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, rowerów i pieszych ciągów komunikacyjnych. Oto szczegóły każdej inwestycji:

1. Węzeł przesiadkowy Fieldorfa-Nila/Gombrowicza

W tej lokalizacji powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy z peronami, miejscami postojowymi, budynkiem socjalnym i udogodnieniami dla rowerzystów. Projekt obejmuje także przebudowę ścieżki rowerowej oraz ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Promenady Niemena.

Wykonawcy zgłoszeni do realizacji:

  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. (Mińsk Mazowiecki),
  • Fargo Invest sp. z o.o. (Częstochowa),
  • Tel-Bruk Radosław Telenga (Częstochowa),
  • P.U.H. „DOMAX” Arkadiusz Mika (Boronów).

2. Węzeł przesiadkowy Plac Rady Europy

To miejsce zyska funkcjonalny węzeł komunikacyjny oraz estetyczny plac miejski z małą architekturą. Dodatkowym atutem będzie tablica informacyjna z danymi o połączeniach kolejowych i lotniczych.

Zainteresowane firmy:

  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. (Mińsk Mazowiecki),
  • P.H.U „KLON” s.c. (Częstochowa),
  • F.U.H „DZIEDZICKI” (Konopiska),
  • Staga sp. z o.o. (Częstochowa),
  • Tel-Bruk Radosław Telenga (Częstochowa),
  • P.U.H. „DOMAX” Arkadiusz Mika (Boronów).

3. Węzeł przesiadkowy ul. Przyjemna – ul. Gościnna

Projekt zakłada budowę nowych peronów, budynku socjalnego oraz miejsc parkingowych dla samochodów i rowerów, co usprawni ruch w tej części miasta.

Firmy chętne do realizacji:

  • Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. (Mińsk Mazowiecki),
  • Fargo Invest sp. z o.o. (Częstochowa),
  • F.U.H. „DZIEDZICKI” (Konopiska),
  • F.H.U. Dertrans Mariusz Derda (Konopiska),
  • Staga sp. z o.o. (Częstochowa),
  • Tel-Bruk Radosław Telenga (Częstochowa),
  • P.U.H. „DOMAX” Arkadiusz Mika (Boronów).

4. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP)

Część przetargu dotyczy instalacji nowoczesnych tablic informacyjnych na przystankach. Wyświetlą one aktualne dane o kursach komunikacji miejskiej, zwiększając wygodę pasażerów.

Zgłoszeni wykonawcy:

  • Dysten sp. z o.o. (Zabrze),
  • F.U.H. „DZIEDZICKI” (Konopiska),
  • MPTECHNOLOGY sp. z o.o. (Słupsk).

Dlaczego inwestycja w centra przesiadkowe jest ważna?

Nowe węzły przesiadkowe w Częstochowie ułatwią przemieszczanie się po mieście, integrując różne środki transportu – autobusy, rowery miejskie i komunikację pieszą. Dzięki nim mieszkańcy zyskają wygodniejsze warunki do przesiadek, co może przyczynić się do zmniejszenia ruchu samochodowego i poprawy jakości powietrza. Termin realizacji inwestycji to wrzesień 2027 roku. Obecnie wykonawcy przygotowują wymaganą dokumentację.

Gdzie найти szczegółowe informacje o przetargu?

Szczegóły dotyczące przetargu na budowę centrów przesiadkowych w Częstochowie dostępne są na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Częstochowa.

Źródło: UM Częstochowa