Nowy most na rzece San, największy w województwie podkarpackim i trzeci co do wielkości w Polsce, to inwestycja, która zmienia oblicze regionu. Konstrukcja o długości 1,76 km, powstająca dzięki 40 tysiącom metrów sześciennych betonu i 7 tysiącom ton stali, to przykład harmonii inżynierii i współpracy.
Most z duszą – fundamenty wartości
Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego prezydent Stalowej Woli, Lucjusz Nadbereżny, podkreślił znaczenie filarów budowy:
„Pomimo tysięcy ton stali i betonu, ten most ma filar dużo ważniejszy. To wiarygodność, skuteczność, współpraca i ‘stalowa wola’ dla rozwoju.”
Kluczowe etapy budowy
Projekt wszedł w fazę kończenia podpór – to kamień milowy dla tej imponującej inwestycji. Uroczystość wmurowania kamienia węgielnego zgromadziła parlamentarzystów, samorządowców oraz przedstawicieli Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i wykonawców projektu.
Ks. Sylwester Szwajca poświęcił budowę, a podpisanie aktu erekcyjnego zamknęło ważny rozdział tej wielkiej inwestycji.
Technologia na miarę XXI wieku
Budowa pomostu wykorzystuje nowoczesną technologię MSS. Rusztowanie hydrauliczne umożliwia „kroczące” betonowanie kolejnych segmentów, co zapewnia precyzję i wydajność.
„Ta technologia pozwala realizować projekt zgodnie z harmonogramem i daje pewność jakości wykonania – mówi Janina Sagatowska, Senator RP. – To przeprawa dla Stalowej Woli, regionu i Polski.”
„Mosty dla regionów” – program łączący społeczności
Projekt finansowany jest w ramach programu „Mosty dla regionów”. Wicemarszałek Małgorzata Jarosińska-Jedynak przypomina:
„To nie tylko most, który łączy, ale droga wojewódzka otwierająca nowe możliwości inwestycyjne i poprawiająca jakość życia mieszkańców.”
Wartość inwestycji
Nowy most pozwoli na:
- Odciążenie istniejącej sieci drogowej – wyprowadzenie ruchu ciężarowego poza centrum.
- Rozwój regionu – połączenie z drogą ekspresową S74.
- Poprawę jakości powietrza – zmniejszenie emisji spalin w Stalowej Woli.
Całość projektu, o wartości prawie 398 mln zł, jest współfinansowana przez Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg, samorząd województwa podkarpackiego oraz lokalne gminy.
Dlaczego ten most jest wyjątkowy?
Lucjusz Nadbereżny, prezydent miasta, podsumowuje:
„Najważniejszą wartością są ludzie – ich pomysły, determinacja i współpraca. Most to więcej niż stal i beton. To symbol rozwoju i siły całego regionu.”
Podsumowanie inwestycji
- Długość mostu: 1760 m.
- Koszt całkowity: 397 699 878 zł.
- Główne źródła finansowania:
- Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg: 302,3 mln zł.
- Budżet województwa podkarpackiego: 95,4 mln zł.
Most w Stalowej Woli to infrastruktura przyszłości, która przyniesie korzyści gospodarcze, społeczne i ekologiczne dla całego Podkarpacia.