Ministerstwo Finansów rozważa wprowadzenie zmian w przepisach dotyczących audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego. Zmiany te mają na celu dostosowanie progów dochodów lub wydatków budżetowych, po których przekroczeniu samorząd jest zobowiązany do prowadzenia audytu wewnętrznego, do obecnych realiów ekonomicznych.
Obecnie obowiązujące progi, ustalone w 2010 roku, obejmują coraz więcej mniejszych gmin, które przeznaczają na audyt niewielkie kwoty. W efekcie, audyty te mają znikomą wartość dla poprawy zarządzania finansami publicznymi.
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KRRIO) zaproponowała zwiększenie limitu z 40 do 65 mln zł wykonanych dochodów i przychodów lub wydatków i rozchodów. Dodatkowo, KRRIO chce zwiększyć ze 100 do 160 mln zł kwoty z budżetu, po których przekroczeniu samorząd nie może już zlecać audytu usługodawcy i ma obowiązek zatrudnić audytora wewnętrznego w urzędzie.
Ministerstwo Finansów przychyla się do tych postulatów i zapowiada wypracowanie szczegółowych rozwiązań w drodze dialogu z interesariuszami funkcji audytu wewnętrznego. Zmiany te mają na celu poprawę efektywności audytu wewnętrznego w jednostkach samorządu terytorialnego i lepsze wykorzystanie środków publicznych.